poniedziałek, 18 stycznia 2016

Oscary 2016

Kilka dni temu poznaliśmy nominacje do tegorocznych Oscarów. Każdy ma własną opinię, czy zostały one słusznie przyznane. We mnie też ich ogłoszenie wzbudziło wiele emocji, bo już od dawna typowałam swoich faworytów. Postaram się ocenić najważniejsze dla mnie kategorie, ale wiele filmów nie miało jeszcze w Polsce swojej premiery, więc muszę trochę posługiwać się moim "wyczuciem".
Najlepszy film
Big short
Brooklyn
Mad Max: Na drodze gniewu
Marsjanin
Most szpiegów
Pokój
Spotlight
Zjawa
To chyba z tej kategorii najtrudniej mi wytypować laureata Oscara. Sądzę, że nie powinien nim być ani nowy Mad Max, ani Marsjanin. To są dobre filmy, ale nie na tyle, żeby zasłużyć na tak ważną nagrodę. Reszty, niestety, jeszcze nie oglądałam, ale wydaje mi się, że największe szanse mają Zjawa i Pokój. Jeśli nie na Oscara, to chociaż na moją dobrą opinię.

Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Eddie Redmayne Dziewczyna z portretu
Matt Damon Marsjanin
Michael Fassbender Steve Jobs
Bryan Cranston Trumbo
Leonardo DiCaprio Zjawa
W tej kategorii największym zaskoczeniem (przynajmniej dla mnie) jest to, że nie ma tu Jake'a Gyllenhaala za Do utraty sił. Uważam, że ta rola zasługuje chociaż na nominację, nawet jeśli nie dostałaby Oscara. Myślę, że każdy po cichu liczy, że w tym roku Leonardo DiCaprio wreszcie zdobędzie tę nagrodę i teraz faktycznie jest duże prawdopodobieństwo, żeby tak się stało. Matt Damon w Marsjaninie zagrał dobrze, ale bez żadnego zaskoczenia, nie zrobił na mnie wrażenia. Według mnie, jedynie Michael Fassbender może zagrozić mojemu faworytowi, ale, nawet jeśli to on dostanie Oscara, nie będę rozpaczać.

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Charlottle Rampling 45 lat
Saoirse Ronan Brooklyn
Cate Blanchett Carol
Jennifer Lawrence Joy
Brie Larson Pokój
Żadnego z tych filmów nie oglądałam, więc mogę tylko "strzelać", kto dostanie Oscara. Jennifer Lawrence, Cate Blanchett lub Brie Larson. Ta ostatnia jednak ma taką przewagę, że nie została jeszcze uhonorowana tą statuetką, więc Akademia chętniej przyznałaby nagrodę właśnie jej.

Najlepszy aktor drugoplanowy
Christian Bale Big short
Sylvester Stallone Creed: Narodziny legendy
Mark Rylance Most szpiegów
Mark Ruffalo Spotlight
Tom Hardy Zjawa
Tutaj chyba wszyscy się zgadzamy, że to Sylvester Stallone ma największe szanse na Oscara. Jednak po cichu liczę też na Toma Hardy'ego.

Najlepsza aktorka drugoplanowa
Rooney Mara Carol
Alicia Vikander Dziewczyna z portretu
Jennifer Jason Leigh Nienawistna ósemka
Rachel McAdams Spotlight
Kate Winslet Steve Jobs
Ta kategoria jest chyba najbardziej wyrównana. Każda z nich ma takie same szanse (z mojego punktu widzenia), ale byłabym najbardziej zadowolona, gdyby ta nagroda trafiła się Rooney Marze.

Najlepsza charakteryzacja
Mad Max: Na drodze gniewu
Stulatek, który wyskoczył za okno i zniknął
Zjawa
W tej kategorii konkurują ze sobą właściwie dwa filmy. Uważam, że to Mad Max powinien dostać Oscara, bo charakteryzacja bohaterów z pewnością robi na mnie większe wrażenie niż ta ze Zjawy.

Najlepsza scenografia
Dziewczyna z portretu 
Mad Max: Na drodze gniewu
Marsjanin
Most szpiegów
Zjawa
Tutaj znowu "gdybanie" czy wygra Mad Max, czy może Zjawa. Tutaj myślę, że na nagrodę bardziej zasługuje ten pierwszy film. Mad Max po prostu robi wrażenie tym, w jaki sposób został zrobiony, czyli cała charakteryzacja, efekty, scenografia, muzyka i inne elementy techniczne.

Najlepsze efekty specjalne
Ex Machina
Gwiezdne Wojny: Przebudzenie Mocy
Mad Max: Na drodze gniewu
Marsjanin
Zjawa
Zdziwiłam się, że pojawiła się Ex Machina. Jednak przemyślałam sobie ten film i teraz uważam, że słusznie się tu znalazł. Ciężko wybrać faworyta, bo naprawdę każdy z tych filmów ma inne efekty. W Ex Machinie są one delikatne i przyjemnie się na nie patrzy, bo wszystko w filmie jest dokładnie zaplanowane. Nie ma w nim chaosu, każdy szczegół jest idealny. A przeciwieństwem do tego jest właśnie Mad Max, który po prostu robi wrażenie.

I to właściwie wszystkie kategorie, które jestem teraz w stanie omówić. Ciekawe, czy moi faworyci pokryją się z decyzjami Akademii Filmowej. Niecierpliwie czekam na wręczenie nagród i na premiery reszty nominowanych filmów. Mam nadzieję, że uda mi się zobaczyć wszystkie (a jeśli nie, to chociaż większość) i je zrecenzować.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

© Agata | WS.